Aby jsme začali úplně od začátku, začneme historií letectví
o který mají lidé zájem snad odpradávna. Lidé se vždy o letectví zajímali a
první předmět, který mohl létat ve
vzduchu byl drak objevený v Číne kolem roku 400 před Kristem. Postavili mnoho různě
barevných draků pro zábavu a dekoraci. Další, již rafinovanější byly
konstruovány pro zkoumání povětrnostních podmínek. Draci byli důležitým
faktorem při vynalézání létání, jelikož byli předchůdci kluzáků a
horkovzdušných balónů.
Když uběhlo mnoho staletí od objevení létajících draků,
zkoušeli lidé létat přesně jako ptáci. Vyráběli si křídla z lehkého dřeva a
peří a připevňovali si je na ruce. Výsledky byly však hrozné. Svaly lidských
paží nejsou stejné jako ty ptačí a nemohou se hýbat takovou silou. První
reálnou studií letu vytvořil kolem roku 1480 Leonardo da Vinci. Načrtl přes 100
kreseb, na kterých byly ilustrovány teorie letu navrhované Ornitoptery, která
však nebyla nikdy zkonstruována, ale měla důležitou roli při konstrukci
dnešních helikoptér.
Nová
naděje pro létání se zrodila ve chvíli, kdy lidé přišli na to, že horký vzduch stoupá
vzhůru a studený vzduch klesá. Bratři Joseph Michael a Jacques Etienne
Montgolfierové vynalezli první horkovzdušný balón. K naplnění hedvábného pytle
použili jako horký vzduch kouř z ohně. Hedvábný pytel byl připevněn k
proutěnému koši a horký vzduch pak stoupal. Prvními cestujícími, kteří
vyzkoušeli balón byl kohout, kachna a ovce. Balón vystoupal asi 6 tisíc stop a
uletěl přibližně jednu míli. Prvními pasažéry byli Francois Laurent a Jean
Francois Pilatre de Rozier.
Kolem
roku 1800 studoval způsoby, jak by člověk mohl létat George Cayley. Navrhnul
mnoho kluzáků, které využívali k řízení pohyby lidského těla. Své návrhy
vylepšoval 50 let. Navrhl ocas tak, aby pomáhal kluzáku se stabilitou a křídla
tak, aby přes ně vzduch správně proudil. Poté přišel na to, že nejlepší cestou,
jak umožnit lidem létat bude letadlo s pevnými křídly, pohonným systémem,
ocasem pro stabilitu a řízením letadla. Prvním člověkem, co vynalezl kluzák,
který byl schopen letů na delší vzdálenosti byl německý inženýr Otto
Lilienthal, který studoval aerodynamiku. Napsal knihu o aerodynamice založenou
na způsobu letu ptáků a na svých výzkumech. Bratři Wrightové použili jeho texty
jako základ pro své vlastní návrhy létajících strojů.
Astronom Samuel Langley zkonstruoval letadlo s vlastním
parním motorem a nazval ho aerodrom. Jeho model letěl tři čtvrtě míle než mu
došlo palivo. Samuel dostal grant padesát tisíc dolarů, aby sestrojil aerodrom
v plné velikosti. Ten byl však moc veliký a rozbil se.
Bratři Wilbur a Orville Wrightové studovali všechny vydané
knihy a teorie létání. Nakonec sestrojili letadlo s motorem o výkonu dvanácti
koní, který nazvali The Flyer. Vynalezli první úspěšné letadlo, které překonalo
sto dvacet stop za dvanáct vteřin.
Všechny
další modely letadel byly založeny na těchto dvou prvních letadlech bratrů
Wrightových. V roce 1947 se Chuck Yeager stal prvním pilotem, který překonal
rychlost vzduchu a roku 1976 ovládlo nebe letadlo Concord, které překonalo
Atlantický oceán za čtyřicet pět minut.
:)
Vtípek na konec
Nejkurióznější rozhovory mezi
dispečery a piloty
Věž: "Abyste zabránili hluku, uhněte prosím o 45
stupňů doprava."
Pilot: "Co můžeme dělat za hluk ve 35000 stopách?"
Věž: "Takovej rachot, jako když vaše 707 narazí do 727 před vámi."
Pilot: "Co můžeme dělat za hluk ve 35000 stopách?"
Věž: "Takovej rachot, jako když vaše 707 narazí do 727 před vámi."
Věž: "Jste Airbus 320, nebo 340?"
Pilot: "Samozřejmě, že Airbus 340".
Věž: "V tom případě buďte tak laskav a zapněte před startem taky ty dva další motory."
Pilot: "Samozřejmě, že Airbus 340".
Věž: "V tom případě buďte tak laskav a zapněte před startem taky ty dva další motory."
Zdroje obrázků:
Žádné komentáře:
Okomentovat