pondělí 6. ledna 2014

RYCHLOMĚR

Pitotova trubice


Skládá se z trubice (1), která snímá celkový tlak a z komory (2) spojené otvory (3) s 

okolním prostředím. Z komory (2) se trubicí (4) odebírá statický tlak.



Je-li letadlo v klidu, je všude (1) (2) pouze statický tlak. Jakmile začneme trubicí pohybovat,
bude v trubici (1) působit nejen statický tlak, ale i tlak dynamický. V trubici (1) bude tedy 
celkový tlak (=statický+dynamický). V trubici (4) bude stále jen statický tlak. Rozdíl tlaků z 
trubice (4) tj. dynamický tlak, je úměrný rychlosti letu.
Tento jev je využit u rychloměru.

Schéma rychloměru zapojeného na Pitotovu trubici


Do vzduchotěsně uzavřeného pouzdra přístroje se trubicí (2) přivádí statický tlak. Do tlakoměrné krabice (4) přivádí celkový tlak. Oba tlaky snímá Pitotova trubice (5). Na stěny tlakoměrné krabice bude tedy z jedné strany (vnější) působit statický tlak, z druhé (vnitřní) strany celkový tlak. Tím statické tlaky působí z obou stran, proto se ruší. Na tlakoměrnou krabici tedy jako by působí jen tlak dynamický. Ten způsobí deformaci volného dna tlakoměrné krabice (3), takže převodové táhlo (6) se pohybuje směrem doprava (při zvyšování rychlosti). Tím nutí přes harbici (7) a pastorek (8) ručičku (9), aby se pohybovala - v tomto případě při zvyšování rychlost (dynamického tlaku) - ve směru pohybu hodinových ručiček. Ručička přístroje (9) se pohybuje nad stupnicí cejchovanou v jednotkách rychlosti, tj.km/h.

Vzhledem k tomu, že při malých rychlostech přibývá dynamický tlak velmi pomalu a je velmi malý, používá se v těchto případech trubice Venturiho.


Schéma Venturiho trubice


Při letu v oblasti námrazy se údaje rychloměru stávají nespolehlivé, ať už jde o rychloměr zapojený na Venturiho nebo Pitotovou trubici. Zamrzají snímací otvory přívodu statického a dynamického tlaku, takže se může stát, že přístroj bude ukazovat stále stejnou rychlost.     
________________________________________________________________________

Zdroje:
-učebnice sportovního letce 
-učebnice pilota
-planes.cz
-vlastní zápisky 
-wikipedia.org
-teoretická příprava pilotů mzk-zk
-učební texty pro piloty ULL

Žádné komentáře:

Okomentovat