Pitotova trubice
Skládá se z
trubice (1), která snímá celkový tlak a z komory (2) spojené otvory (3) s
okolním prostředím. Z komory (2) se trubicí (4) odebírá statický tlak.
Je-li
letadlo v klidu, je všude (1) (2) pouze statický tlak. Jakmile začneme trubicí
pohybovat,
bude v trubici (1) působit nejen statický tlak, ale i tlak
dynamický. V trubici (1) bude tedy
celkový tlak (=statický+dynamický). V
trubici (4) bude stále jen statický tlak. Rozdíl tlaků z
trubice (4) tj.
dynamický tlak, je úměrný rychlosti letu.
Tento jev je využit u
rychloměru.
Schéma rychloměru zapojeného na Pitotovu trubici |
Do vzduchotěsně uzavřeného
pouzdra přístroje se trubicí (2) přivádí statický tlak. Do tlakoměrné krabice
(4) přivádí celkový tlak. Oba tlaky snímá Pitotova trubice (5). Na stěny
tlakoměrné krabice bude tedy z jedné strany (vnější) působit statický tlak, z druhé
(vnitřní) strany celkový tlak. Tím statické tlaky působí z obou stran, proto se
ruší. Na tlakoměrnou krabici tedy jako by působí jen tlak dynamický. Ten
způsobí deformaci volného dna tlakoměrné krabice (3), takže převodové táhlo (6)
se pohybuje směrem doprava (při zvyšování rychlosti). Tím nutí přes harbici (7)
a pastorek (8) ručičku (9), aby se pohybovala - v tomto případě při zvyšování
rychlost (dynamického tlaku) - ve směru pohybu hodinových ručiček. Ručička
přístroje (9) se pohybuje nad stupnicí cejchovanou v jednotkách rychlosti,
tj.km/h.
Schéma Venturiho trubice |
Při
letu v oblasti námrazy se údaje rychloměru stávají nespolehlivé, ať už jde o
rychloměr zapojený na Venturiho nebo Pitotovou trubici. Zamrzají snímací otvory
přívodu statického a dynamického tlaku, takže se může stát, že přístroj bude
ukazovat stále stejnou rychlost.
________________________________________________________________________
Zdroje:
________________________________________________________________________
Zdroje:
-učebnice sportovního letce
-učebnice pilota
-planes.cz
-vlastní zápisky
-wikipedia.org
-teoretická příprava pilotů mzk-zk
-teoretická příprava pilotů mzk-zk
-učební texty pro piloty ULL
Žádné komentáře:
Okomentovat