Variometr měří rychlost stoupání nebo klesání v metrech za sekundu.
Nejpoužívanějšími jsou:
- Variometr s tlakoměrnou krabicí
- Variometr klapkový
Variometry měří, jak rychle tlak za určitý časový úsek ubývá (když stoupáme) nebo přibývá (když klesáme)
Variometr s tlakoměrnou krabicí
Variometr měří rychlost stoupání nebo klesání v metrech za sekundu.
Nejpoužívanějšími jsou:
- Variometr s tlakoměrnou krabicí
- Variometr klapkový
Variometry měří, jak rychle tlak za určitý časový úsek ubývá (když stoupáme) nebo přibývá (když klesáme)
Variometr s tlakoměrnou krabicí
Schéma variometru s tlakoměrnou krabicí |
Do vzduchotěsně
uzavřeného pouzdra přístroje přivádíme statický tlak, druhý přívod je zapojen
na termoláhev, sloužící jako zásobník vzduchu. Přívod od termoláhve vede do tlakoměrné
krabice. V tomto přívodu je kapilára (skleněná trubička s velmi malým vnitřním
průměrem). Letíme-li stále ve stejné výšce (máme stejný barometrický tlak),
vyrovnává se tlak v pouzdru přístroje s tlakem uvnitř tlakoměrné krabice.
Variometr ukazuje nulu. Začneme-li stoupat začne barometrický tlak klesat a
začne klesat i tlak uvnitř pouzdra přístroje. V odděleném prostoru uvnitř
termoláhve je ještě tlak, jaký tam byl v horizontálním letu. Tento tlak je
vyšší než barometrický tlak v pouzdru přístroje, který stále klesá, takže se
tlakoměrná krabice deformuje. Převodové táhle se bude pohybovat směrem doleva a
ručička s ním spojená přes hrabici a pastorek se začne pohybovat ve směru
hodinových ručiček.
Číselník variometru s tlakoměrnou krabicí |
Variometr klapkový
Uvnitř přístroje je válcová komora, která je rozdělena
přepážkou a klapkou na dva prostory. Horní prostor je spojen s přívodem
statického tlaku, spodní prostor s termoláhví. Klapka se ve válcové komoře pohybuje s
malou štěrbinou, která má stejný účel jako kapilára u variometru stlakoměrnou
krabicí. Rovnou na čepu klapky je uchycena ručička přístroje, která ukazuje na
stupnici. Letíme-li horizontálně, bude tlak v horní i spodní komoře stejný -
ručička bude ukazovat
nulu. Začneme-li stoupat, klesá statický tlak v horní části komory, zatímco
tlak ve spodní části je stejný jako byl v předchozím horizontálním letu. Klapka
(ručička) se začne pohybovat nahoru do té doby, než se tlak vyrovná. Při
klesání je funkce opačná.
Výhodou
klapkového variometru je větší citlivost a menší zpoždění.
Zdroje:
-učebnice sportovního
letce
-učebnice pilota
-planes.cz
-vlastní zápisky
-wikipedia.org
-teoretická příprava pilotů mzk-zk
-teoretická příprava pilotů mzk-zk
-učební texty pro piloty ULL
Žádné komentáře:
Okomentovat