Motorová rogala
jsou jednou z kategorií takzvaných sportovních létajících zařízení létajících v
České republice pod správou Letecké Amatérské Asociace ČR. Motorové rogalo
tvoří podvozek s posádkou a motorem s točnou vrtulí, který je zavěšený pod
nosnou plochou křídla ve tvaru písmene delta. Pilot řídí stroj změnou polohy
těžiště pomocí pohybů řídící hrazdy.
Na počátku
byl závěsný kluzák takzvané rogalovo křídlo, které se rozšířilo jako jednoduchá
možnost bezmotorového létání. Člověk je však tvor pohodlný a co jde, to
motorizuje. Na místo pilota zavěsil pod křídlo podvozek s motorem a tlačnou
vrtulí a tak vznikla první motorová rogala. Tato koncepce, jen trochu technicky
propracovanější funguje dodnes.
Výhodou je
jednoduchost a skladnost celé konstrukce, tím i menší náklady na pořízení i
hangárování a jednoduchá možnost transportu na vozíku za autem. Z těchto důvodů
u nás na počátku ultralehkého létání motorová rogala svým počtem převažovala a
i dnes létá několik set strojů.
LÉTÁNÍ NA
SOUTĚŽÍCH POHÁRU PETRA TUČKA
Piloti motorových rogal létají nejen volně, ale účastní se i sportovních leteckých soutěží na nejrůznějších úrovní. V této kategorii máme úspěchy i na mezinárodních akcích. V České republice se létá seriál navigačních soutěží, nazvaný podle prvního prezidenta Letecké Amatérské Asociace - Pohár Petra Tučka, kde si každý může soutěžní let vyzkoušet. Tyto soutěže organizuje svaz ultralehkého létání, který se také stará o republikové mistrovství a naší reprezentaci v zahraničí. Kromě ultralehkých letadel se na těchto soutěží účastníme i s motorovými rogaly, ve srovnání s letadlem máme z rogala lepší výhled, ale nemáme moc místa, kam co dát a vše co není upevněné může skončit ve vrtuli.
Účast na soutěžích přispívá bezesporu také ke zdokonalení našich leteckých dovedností, ať už jde o precizní navigaci podle mapy či přesné přistání. Ale i soutěžní létání má základ v jednotlivých prvcích pilotáže a souvisejících činnostech.
I když je
motorové rogalo stroj jednoduchý, platí pro něj obecně stejná pravidla provozu
jako pro ultralehká letadla. To znamená, že musíme mít platný pilotní průkaz
pro tuto kategorii, platný technický průkaz, sjednané povinné ručení a musíme
dodržovat předpisy vydané Leteckou Amatérskou Asociací pro provoz sportovních
létajících zařízení. K těmto pravidlům přirozeně platí i zákaz řízení pod
vlivem alkoholu a stejně jako pro ultralehké letadlo, i motorové rogalo musí
mít letovou příručku a také letadlovou knihu, do které vedeme záznamy o údržbě,
opravách a provozu. Ještě zbývá dodat, že i motorový závěsný kluzák musí mít
poznávací značku a nalepené štítky se základními údaji
Žádné komentáře:
Okomentovat