neděle 2. března 2014

LÉTÁNÍ NA MOTOROVÉM ROGALE

Motorová rogala jsou jednou z kategorií takzvaných sportovních létajících zařízení létajících v České republice pod správou Letecké Amatérské Asociace ČR. Motorové rogalo tvoří podvozek s posádkou a motorem s točnou vrtulí, který je zavěšený pod nosnou plochou křídla ve tvaru písmene delta. Pilot řídí stroj změnou polohy těžiště pomocí pohybů řídící hrazdy.
Na počátku byl závěsný kluzák takzvané rogalovo křídlo, které se rozšířilo jako jednoduchá možnost bezmotorového létání. Člověk je však tvor pohodlný a co jde, to motorizuje. Na místo pilota zavěsil pod křídlo podvozek s motorem a tlačnou vrtulí a tak vznikla první motorová rogala. Tato koncepce, jen trochu technicky propracovanější funguje dodnes.


Výhodou je jednoduchost a skladnost celé konstrukce, tím i menší náklady na pořízení i hangárování a jednoduchá možnost transportu na vozíku za autem. Z těchto důvodů u nás na počátku ultralehkého létání motorová rogala svým počtem převažovala a i dnes létá několik set strojů.




LÉTÁNÍ NA SOUTĚŽÍCH POHÁRU PETRA TUČKA

Piloti motorových rogal létají nejen volně, ale účastní se i sportovních leteckých soutěží na nejrůznějších úrovní. V této kategorii máme úspěchy i na mezinárodních akcích. V České republice se létá seriál navigačních soutěží, nazvaný podle prvního prezidenta Letecké Amatérské Asociace - Pohár Petra Tučka, kde si každý může soutěžní let vyzkoušet. Tyto soutěže organizuje svaz ultralehkého létání, který se také stará o republikové mistrovství a naší reprezentaci v zahraničí. Kromě ultralehkých letadel se na těchto soutěží účastníme i s motorovými rogaly, ve srovnání s letadlem máme z rogala lepší výhled, ale nemáme moc místa, kam co dát a vše co není upevněné může skončit ve vrtuli.
Účast na soutěžích přispívá bezesporu také ke zdokonalení našich leteckých dovedností, ať už jde o precizní navigaci podle mapy či přesné přistání. Ale i soutěžní létání má základ v jednotlivých prvcích pilotáže a souvisejících činnostech.


I když je motorové rogalo stroj jednoduchý, platí pro něj obecně stejná pravidla provozu jako pro ultralehká letadla. To znamená, že musíme mít platný pilotní průkaz pro tuto kategorii, platný technický průkaz, sjednané povinné ručení a musíme dodržovat předpisy vydané Leteckou Amatérskou Asociací pro provoz sportovních létajících zařízení. K těmto pravidlům přirozeně platí i zákaz řízení pod vlivem alkoholu a stejně jako pro ultralehké letadlo, i motorové rogalo musí mít letovou příručku a také letadlovou knihu, do které vedeme záznamy o údržbě, opravách a provozu. Ještě zbývá dodat, že i motorový závěsný kluzák musí mít poznávací značku a nalepené štítky se základními údaji 

Žádné komentáře:

Okomentovat