Je
to již pár století od první skici padáku načrtnuté Leonardem da Vincim. Od té
doby jejich vývoj udělal obrovský krok vpřed. Dříve se padáky využívaly
převážně jako záchranný prostředek v nouzích, zejména v armádě. Byly to kruhové padáky, které brzdily účinky
gravitace. Stále se však vzhůru do oblak dostávali jen lidé, kteří cestovali a
se zábavou se létání ani trochu nespojovalo. To se však mění vynalezením
trojúhelníkového křídla Franciscem Rogallem ovladatelné pouze
změnami těžištěm osoby zavěšené pod kluzákem, který se stává srdeční
záležitostí mnoha dobrodruhů. V šedesátých letech dostává Domina Jalbert nápad,
využít profil křídla v konstrukci padáku a již roku 1974 se uskutečňuje první
start, který je připsán Američanovi Danovi Poynterovi. První závody
paraglidingu však proběhly až roku 1983.
Paragliding
je létání na padákových kluzácích neboli paraglidingových křídlech. Do vzduchu
se s nimi lidé dostávají rozběhem z kopce nebo pomocí vlečného zařízení. Jde o
velmi bezpečný sport a umožňuje létat bezmotorově i motorově na velké
vzdálenosti - desítky až stovky kilometrů. Nejdůležitější a podstatnou věcí ke
zdolávání těchto dálek je dobrá znalost termického létání a předpovědi počasí.
Tento sport je tou nejlevnější cestou, jak se dostat k létání, což je nejspíše
jedním z hlavních faktorů jeho stále rostoucí oblíbenosti.
Co se týče vybavení pro tento sport, vyšplhá se poměrně do vysokých částek.
Patří tam padákový kluzák (křídlo a šňůry, které spojují sedačku), postroj,
přilba, výškoměr (obvykle kombinován s variometrem, který zkoumá rychlost
stoupání či klesání) a záchranný padák neboli záložka. Pokud budeme chtít něco
navíc, velmi často si piloti pořizují GPS a vysílačky. Důležité je mít při
létání u sebe všechny potřebné doklady a mobilní telefon umístěný na dostupném
místě, kdyby pilot potřeboval zavolat o pomoc sobě či kolegovi. Novou
záležitostí, kterou se může pilot také vybavit je PDA - speciální software,
který nabízí mnoho funkcí, například vykresluje stoupavé proudy a pamatuje si
jejich pozici apod.
Lidé, které se odhodlají
zkusit tento sport ve větším rozměru, než jeden vyhlídkový let a chtějí se mu
začít věnovat navštíví kurz paraglidingu, kde se naučí všechny teoretické
znalosti, ale i praktické dovednosti potřebné k létání. Po praktické stránce se žáci naučí startování, zatáčení, přistávaní a ovládání
padáku na cvičných loukách. Na začátku vše se špičkami na zemi, později i s
odlepením od země. Poté se přesunou na kopce a trénují zatáčky a další
předepsané úlohy. Celou dobu výcviku je vedou k samostatnosti zkušení
instruktoři, navádějí je vysílačkami a připravují na přezkušovací let, který
předvedou na závěr kurzu.Současně s praktickým výcvikem se žáci učí aerodynamiku, konstrukce padákového
kluzáku, předpisů, meteorologii, zdravovědu a nauko o létání.Po tomto všem se píše test, po jehož splnění dostane účastník kurzu papír, se
kterým si pomocí pasové fotografie, zaplacenému poplatku a zdravotní
způsobilostí může vyřídit pilotní průkaz u Letecké amatérské asociace ČR.
________________________________________________________________________
Zdroje obrázků:
________________________________________________________________________
Zdroje obrázků:
http://www.extremesport.cz/padakleonardov.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Paragliding.jpg
http://www.paragliding-skola.cz/images/pilotni_prukaz.jpg
Žádné komentáře:
Okomentovat