neděle 2. března 2014

PARAGLIDING

Je to již pár století od první skici padáku načrtnuté Leonardem da Vincim. Od té doby jejich vývoj udělal obrovský krok vpřed. Dříve se padáky využívaly převážně jako záchranný prostředek v nouzích, zejména v armádě.  Byly to kruhové padáky, které brzdily účinky gravitace. Stále se však vzhůru do oblak dostávali jen lidé, kteří cestovali a se zábavou se létání ani trochu nespojovalo. To se však mění vynalezením trojúhelníkového křídla Franciscem Rogallem ovladatelné pouze změnami těžištěm osoby zavěšené pod kluzákem, který se stává srdeční záležitostí mnoha dobrodruhů. V šedesátých letech dostává Domina Jalbert nápad, využít profil křídla v konstrukci padáku a již roku 1974 se uskutečňuje první start, který je připsán Američanovi Danovi Poynterovi. První závody paraglidingu však proběhly až roku 1983.


Paragliding je létání na padákových kluzácích neboli paraglidingových křídlech. Do vzduchu se s nimi lidé dostávají rozběhem z kopce nebo pomocí vlečného zařízení. Jde o velmi bezpečný sport a umožňuje létat bezmotorově i motorově na velké vzdálenosti - desítky až stovky kilometrů. Nejdůležitější a podstatnou věcí ke zdolávání těchto dálek je dobrá znalost termického létání a předpovědi počasí. Tento sport je tou nejlevnější cestou, jak se dostat k létání, což je nejspíše jedním z hlavních faktorů jeho stále rostoucí oblíbenosti.


Co se týče vybavení pro tento sport, vyšplhá se poměrně do vysokých částek. Patří tam padákový kluzák (křídlo a šňůry, které spojují sedačku), postroj, přilba, výškoměr (obvykle kombinován s variometrem, který zkoumá rychlost stoupání či klesání) a záchranný padák neboli záložka. Pokud budeme chtít něco navíc, velmi často si piloti pořizují GPS a vysílačky. Důležité je mít při létání u sebe všechny potřebné doklady a mobilní telefon umístěný na dostupném místě, kdyby pilot potřeboval zavolat o pomoc sobě či kolegovi. Novou záležitostí, kterou se může pilot také vybavit je PDA - speciální software, který nabízí mnoho funkcí, například vykresluje stoupavé proudy a pamatuje si jejich pozici apod.


Lidé, které se odhodlají zkusit tento sport ve větším rozměru, než jeden vyhlídkový let a chtějí se mu začít věnovat navštíví kurz paraglidingu, kde se naučí všechny teoretické znalosti, ale i praktické dovednosti potřebné k létání. Po praktické stránce se žáci naučí startování, zatáčení, přistávaní a ovládání padáku na cvičných loukách. Na začátku vše se špičkami na zemi, později i s odlepením od země. Poté se přesunou na kopce a trénují zatáčky a další předepsané úlohy. Celou dobu výcviku je vedou k samostatnosti zkušení instruktoři, navádějí je vysílačkami a připravují na přezkušovací let, který předvedou na závěr kurzu.Současně s praktickým výcvikem se žáci učí aerodynamiku, konstrukce padákového kluzáku, předpisů, meteorologii, zdravovědu a nauko o létání.Po tomto všem se píše test, po jehož splnění dostane účastník kurzu papír, se kterým si pomocí pasové fotografie, zaplacenému poplatku a zdravotní způsobilostí může vyřídit pilotní průkaz u Letecké amatérské asociace ČR.
________________________________________________________________________

Zdroje obrázků:
http://www.extremesport.cz/padakleonardov.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Paragliding.jpg

http://www.paragliding-skola.cz/images/pilotni_prukaz.jpg



Žádné komentáře:

Okomentovat