pondělí 3. března 2014

NÁVŠTĚVA NÁRODNÍHO TECHNICKÉHO MUZEA

vstupenka a plánek NTM


V pátek 28.2.2014 jsem se již po několikáté vypravila do Národního technického muzea v Praze poblíž Letenského náměstí. Jako první mě překvapily ceny, které se platí, dospělý člověk zaplatí za prohlídku 190 korun, pokud máte však například ISIC cena se sníží na korun devadesát. Pokud se sem tedy vypraví celá rodina, nejlevnější to zrovna nebude. Já jelikož jsem chtěla na blog pořídit také fotky, jsem musela zaplatit za fotografování poplatek 100 korun. Dostala jsem samolepku, kterou musí člověk, který bude fotit, mít nalepenou na oblečení po celou dobu prohlídky.


Jelikož jsem si vzala s sebou doprovod, za celou prohlídku jsme zaplatili 280 korun a tak si řekli, že projdeme muzeum celé a začali jsme tedy od spodních pater, které byly zaměřeny na hutnictví a hornictví. V pomalé chůzi jsme prošli i vše co se týče fotografování a vyrazili směrem k velkému sálu věnovaný dopravě. Hned u vchodu nás však zarazil pán, že za patnáct minut celé muzeum zavírají. V tomto muzeu jsem však nebyla naštěstí poprvé a mnoho věcí jsem si pamatovala, takže jsme nejrychleji co to šlo oběhli nejzajímavější letecké exponáty, které Vám teď představím.


HC2 HELI BABY z roku 1955


Dosud jedinou sériově vyráběnou helikoptérou domácí výroby je stroj HC-2, který poprvé vzlétl v prosinci 1954. Tento lehký cvičný a spojovací vrtulník užívala pod vojenským typovým označením VR-2 československá armáda, ale uplatnil se i v civilní službě. Po dvou prototypech z pražského Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu bylo v továrně Moravan Otrokovice v letech 1958 až 1961 vyrobeno 21 sériových kusů, z nichž byla větší část později přestavěna do modernizované verze s výkonnějším motorem a označením HC-102. Vystavený stroj je druhým prototypem.

V číslech:

Místa: ....................... 2
Objem motoru: ......... 2,85 l
Maximální výkon: ..... 61,8 kW
Maximální rychlost: ... 126 km/h
Dolet: ........................ 150 m


L.W.F. MODEL V TRACTOR z roku 1917


Na vzniku Československa se významně podíleli legionáři - čeští a slovenští dobrovolníci, kteří ve vlastních jednotkách v rámci armád Dohody bojovali za samostatný stát. Největší československé legie se zastavily v Rusku, kde bojovaly proti rakousko-uherké armádě a později sváděly boje s ruskými bolševiky. Do vlasti se proto legionáři z Ruska vrátili až v roce 1920 přes Sibiř a Vladivostok. Přivezli si čtyři ze sedmi dvoumístných letounů LWF Model V Tractor, které od roku 1919 na své ruské anabázi používali. Jeden z nich se dochoval a je dnes jediným strojem tohoto typu na světě.

V číslech:

Místa: ......................... 2
Maximální výkon: ...... 99,3 kW
Maximální rychlost: ... 140 km/h



RACEK 3 z roku 1937


V druhé polovině 20. století se Československo proslavilo výrobou větroňů. Nejznámější z nich byl L-13 Blaník,který byl v letech 1958 až 1978 vyroben v téměř třech tisících kusech, z nich většina dosud létá ve více než 40 zemích světa. Úspěch konstrukce československých větroňů má své počátky již v 30. letech 20. století, kdy byly stavěny na nesériovém a poloamatérském základě. Jedním z významných meziválečných větroňů domácí výroby byl i Racek 3 z roku 1937. Naposledy vzlétl v roce 1948, o tři roky později ho jeho tvůrce a majitel František Kantor daroval do sbírek NTM.

ANATRA DS ANASAL z roku 1917


Vojenské letectvo nově vzniklé Československé republiky začínalo po roce 1918 s větším počtem typů letadel zahraniční výroby. Byly mezi nimi i dvoumístné vojenské víceúčelové dvouplošníky Anatra DS Anasal, vyrobené v ukrajinské Oděse. Když na jaře 1918 obsadila Oděsu rakousko-uherká armáda, koupila v továrně dokončená letadla a vzhledem k jejich kvalitě objednala výrobu dalších. Sloužily v rakousko-uherských leteckých školách a krátce po válce a rozpadu monarchie se jich 23 dostalo do československého letectva. Vystavený letoun je jediným ve světě dochovaným strojem tohoto typu.

V číslech:

Místa: ....................... 2
Počet válců: .............. 9
Objem motoru: ......... 9,9 l
Maximální výkon: ...... 110,3 kw
Maximální rychlost: ... 150 km/h

  
V muzeu jsem nebyla poprvé a jistě ani naposled. Jsou zde vystaveny velmi zajímavé exponáty a každý si zde najde něco, co ho zaujme a dozví se nové věci. Návštěva Národního technického muzea je zajímavým například víkendovým programem. Zabere Vám nejspíše spoustu času, pokud projdete všechny výstavy, které NTM nabízí. Nebýt našeho omezení, kdy se muzeum zavíralo, strávíme tam určitě mnoho zajímavě tráveného času. Doporučuji teda před návštěvou muzea zkontrolovat otevírací dobu.

Žádné komentáře:

Okomentovat