HC2 HELI BABY z roku 1955
Dosud jedinou sériově vyráběnou helikoptérou domácí výroby
je stroj HC-2, který poprvé vzlétl v prosinci 1954. Tento lehký cvičný a
spojovací vrtulník užívala pod vojenským typovým označením VR-2 československá
armáda, ale uplatnil se i v civilní službě. Po dvou prototypech z pražského
Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu bylo v továrně Moravan Otrokovice v
letech 1958 až 1961 vyrobeno 21 sériových kusů, z nichž byla větší část později
přestavěna do modernizované verze s výkonnějším motorem a označením HC-102.
Vystavený stroj je druhým prototypem.
V číslech:
Místa: ....................... 2
Objem motoru: ......... 2,85 l
Maximální výkon: ..... 61,8 kW
Maximální rychlost: ... 126 km/h
Dolet: ........................ 150 m
Objem motoru: ......... 2,85 l
Maximální výkon: ..... 61,8 kW
Maximální rychlost: ... 126 km/h
Dolet: ........................ 150 m
Na vzniku Československa se významně podíleli legionáři -
čeští a slovenští dobrovolníci, kteří ve vlastních jednotkách v rámci armád
Dohody bojovali za samostatný stát. Největší československé legie se zastavily
v Rusku, kde bojovaly proti rakousko-uherké armádě a později sváděly boje s
ruskými bolševiky. Do vlasti se proto legionáři z Ruska vrátili až v roce 1920
přes Sibiř a Vladivostok. Přivezli si čtyři ze sedmi dvoumístných letounů LWF
Model V Tractor, které od roku 1919 na své ruské anabázi používali. Jeden z
nich se dochoval a je dnes jediným strojem tohoto typu na světě.
V číslech:
Místa: ......................... 2
Maximální výkon: ...... 99,3 kW
Maximální rychlost: ... 140 km/h
Maximální výkon: ...... 99,3 kW
Maximální rychlost: ... 140 km/h
RACEK 3 z roku 1937
V druhé polovině 20. století se Československo proslavilo
výrobou větroňů. Nejznámější z nich byl L-13 Blaník,který byl v letech 1958 až
1978 vyroben v téměř třech tisících kusech, z nich většina dosud létá ve více
než 40 zemích světa. Úspěch konstrukce československých větroňů má své počátky
již v 30. letech 20. století, kdy byly stavěny na nesériovém a poloamatérském
základě. Jedním z významných meziválečných větroňů domácí výroby byl i Racek 3
z roku 1937. Naposledy vzlétl v roce 1948, o tři roky později ho jeho tvůrce a
majitel František Kantor daroval do sbírek NTM.
ANATRA DS ANASAL z roku 1917
Vojenské letectvo nově vzniklé Československé republiky
začínalo po roce 1918 s větším počtem typů letadel zahraniční výroby. Byly mezi
nimi i dvoumístné vojenské víceúčelové dvouplošníky Anatra DS Anasal, vyrobené
v ukrajinské Oděse. Když na jaře 1918 obsadila Oděsu rakousko-uherká armáda,
koupila v továrně dokončená letadla a vzhledem k jejich kvalitě objednala
výrobu dalších. Sloužily v rakousko-uherských leteckých školách a krátce po
válce a rozpadu monarchie se jich 23 dostalo do československého letectva.
Vystavený letoun je jediným ve světě dochovaným strojem tohoto typu.
V číslech:
Místa: ....................... 2
Počet válců: .............. 9
Objem motoru: ......... 9,9 l
Maximální výkon: ...... 110,3 kw
Maximální rychlost: ... 150 km/h
Počet válců: .............. 9
Objem motoru: ......... 9,9 l
Maximální výkon: ...... 110,3 kw
Maximální rychlost: ... 150 km/h
V muzeu jsem nebyla poprvé a jistě ani naposled. Jsou zde
vystaveny velmi zajímavé exponáty a každý si zde najde něco, co ho zaujme a
dozví se nové věci. Návštěva Národního technického muzea je zajímavým například
víkendovým programem. Zabere Vám nejspíše spoustu času, pokud projdete všechny
výstavy, které NTM nabízí. Nebýt našeho omezení, kdy se muzeum zavíralo,
strávíme tam určitě mnoho zajímavě tráveného času. Doporučuji teda před
návštěvou muzea zkontrolovat otevírací dobu.
Žádné komentáře:
Okomentovat